Oostenrijk wijzigt regels snelwegvignet voor campers

Oostenrijk wijzigt regels snelwegvignet voor campers

Oostenrijk wijzigt regels snelwegvignet voor campers

Er zijn belangrijke wijzigingen in de tolheffing voor campers in Oostenrijk aangekondigd, die vanaf december 2023 van kracht zijn. Dit iets waar camperbezitters toch even op moeten letten, omdat men in Oostenrijk straks niet langer naar de MTM (maximum toelaatbare massa) maar naar de technisch toegestane totaalmassa (TTM) kijkt.

Dat kan nogal wat consequenties hebben. Verder is er gelukkig ook nieuws dat het weer iets makkelijker maakt. Er komt namelijk ook een ééndagsvignet. Niet alleen voor campers, maar ook voor personenauto’s. Lees verder

Oostenrijkse boeren en kampeerders vinden elkaar via “Schau auf’s Land”

Oostenrijkse boeren en kampeerders vinden elkaar via “Schau auf’s Land”

Oostenrijkse boeren en kampeerders vinden elkaar via “Schau auf’s Land”

Ook in Oostenrijk leidde de coronacrisis er afgelopen zomer toe dat veel Oostenrijkers de vakantie in eigen land doorbrachten. Dat bracht een aantal kampeerders en boeren op het idee om elkaar via een platform te verbinden.

In dat kader is het Oostenrijkse Graz het nieuwe platform “Schau auf’s Land” opgericht. Met dit online platform wil men kampeerders de mogelijkheid bieden om gratis met de camper, caravan of tent bij duurzame Oostenrijkse boerderijen te overnachten. Lees verder

Coronapandemie noodzaakt NKC om groepsreizen te annuleren en verplaatsen

Coronapandemie noodzaakt NKC om groepsreizen te annuleren en verplaatsen

Coronapandemie noodzaakt NKC om groepsreizen te annuleren en verplaatsen

Hopelijk kunnen de groepsreizen in de rest van het jaar wel doorgaan, maar vanwege de aanhoudende coronapandemie heeft de NKC wel een aantal groepsreizen moeten schrappen.

Het betreft de groepsreizen die in het eerste kwartaal van 2021 plaats zouden vinden. De NKC zag zich genoodzaakt om vijf reizen uit het programma te halen. Vier andere reizen zijn door de NKC doorgeschoven naar het najaar. Lees verder

Toeristen bij Oostenrijkse plaatsen Vils en Reutte verplicht op de snelweg

Toeristen bij Oostenrijkse plaatsen Vils en Reutte verplicht op de snelweg

Toeristen bij Oostenrijkse plaatsen Vils en Reutte verplicht op de snelweg

Vorig jaar stelde Oostenrijk een ‘snelweg-gebod’ in voor toeristen. Zij mochten gedurende het hoogseizoen de snelweg op bepaalde trajecten en gedurende bepaalde dagen niet verlaten.

Dit om extreme drukte op bepaalde, bij de toeristen heel populaire binnenwegen, te voorkomen. Vanwege gebleken succes heeft de Oostenrijkse overheid dit ook voor dit jaar ingesteld. Lees verder

Meeste vignetten worden iets duurder

Meeste vignetten worden iets duurder

Meeste vignetten worden iets duurder

Automobilisten die wel eens naar en door de Alpenlanden rijden, zullen bekend zijn met de vignetten die je nodig hebt om met de auto over de snelweg te mogen rijden. Dergelijke vignetten zijn verplicht in Oostenrijk, Slovenië en Zwitserland.

Wie daar veel komt kan gebruik maken van een jaarvignet, dat is al mogelijk vanaf begin december. Alle jaarvignetten voor 2019 zijn overigens nog geldig tot 31 januari 2020. De prijzen voor komend jaar zijn over het algemeen iets gestegen. Lees verder