Het is helaas bijna zover: vanaf 1 januari 2026 krijgen camperbezitters te maken met een stevige lastenverzwaring. Het huidige kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting verdwijnt dan, en wordt vervangen door een halftarief. Dat betekent in de praktijk wel dat de wegenbelasting voor nagenoeg álle campers verdubbelt. Het gaat om een vaste beleidswijziging, zonder overgangsregeling of uitzonderingen.
Voor het brede kampeerpubliek komt de maatregel op een ongelukkig moment. Veel campers worden beperkt gebruikt en staan een groot deel van het jaar stil. Toch wordt de belasting voortaan het hele jaar door tegen het hogere tarief geheven. Dus ook degenen die de camper vooral recreatief gebruiken, merken het verschil direct in de vaste maandlasten. Lees verder



