Niet vergeten: wegenbelasting voor campers gaat verdubbelen

Niet vergeten: wegenbelasting voor campers gaat verdubbelen

Niet vergeten: wegenbelasting voor campers gaat verdubbelen

Het is helaas bijna zover: vanaf 1 januari 2026 krijgen camperbezitters te maken met een stevige lastenverzwaring. Het huidige kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting verdwijnt dan, en wordt vervangen door een halftarief. Dat betekent in de praktijk wel dat de wegenbelasting voor nagenoeg álle campers verdubbelt. Het gaat om een vaste beleidswijziging, zonder overgangsregeling of uitzonderingen.

Voor het brede kampeerpubliek komt de maatregel op een ongelukkig moment. Veel campers worden beperkt gebruikt en staan een groot deel van het jaar stil. Toch wordt de belasting voortaan het hele jaar door tegen het hogere tarief geheven. Dus ook degenen die de camper vooral recreatief gebruiken, merken het verschil direct in de vaste maandlasten. Lees verder

Het ‘kwart tarief’ voor de wegenbelasting voor campers gaat verdwijnen

Het ‘kwart tarief’ voor de wegenbelasting voor campers gaat verdwijnen

Het ‘kwart tarief’ voor de wegenbelasting voor campers gaat verdwijnen

Een van de voordeeltjes die je als eigenaar van een camper hebt, is het aantrekkelijke tarief voor de motorrijtuigenbelasting. Mits de camper aan de inrichtingseisen van de RDW voldoet en een ‘camper kenteken’ heeft, betaal je maar een kwart van het normale tarief.

Dat is wel zo prettig, want de meeste campers zijn zwaar en rijden op diesel, waardoor de wegenbelasting anders heel hoog uit zou kunnen vallen. Maar er gaat met ingang van 2026 helaas het een en ander veranderen. Lees verder

Hogere wegenbelasting voor oudere campers

Hogere wegenbelasting voor oudere campers

Hogere wegenbelasting voor oudere campers

Het was al een paar jaar geleden aangekondigd maar het gaat nu echt gebeuren. Met ingang van 1 januari aanstaande gaan eigenaren van oudere, vervuilende personen- en bestelauto’s – dus ook campers – gaan meer wegenbelasting betalen.

Deze toeslag, die ook wel roettax wordt genoemd, is van toepassing op auto’s die geen fabrieksroetfilter hebben, een retrofit roetfilter hebben en/of te veel fijnstof uitstoten. Lees verder